Tuesday, October 8, 2013

Цагийн менежмент

Цагаа зөв хуваарилснаар ажлуудаа амжуулаад зогсохгүй таны стрессийг багасгаж, хувийн амьдралыг чинь тэнцвэртэй байлгахад тусална.
Өдөр бүр хийх ёстой ажил нь овоорсон юм шиг санагдаж эсвэл цаг хугацаа хэт хурдан өнгөрч байгаа мэт санагдавч, гараас тань хийж бүтээсэн зүйл гарахгүй байгаа мэт санагдаад байвал танд яахын аргагүй цагийн менежмент хэрэгтэй гэсэн үг юм.
Цагийн менежментийг хэрэгжүүлэх хэрэгтэйг хүн бүр мэддэг ч хэрхэн, яаж гэдэг арга замыг мэддэггүй. Тиймээс хэд хэдэн стратегийг хэрэгжүүлж үзэх нь танд илүү дөхөмтэй
Өдөр бүрээ төлөвлө. Өдөр бүрийг төлөвлөх нь хийх ёстой ажлуудаа биелүүлэх, амьдралдаа хяналт тавих нэг арга зам юм. Үүний тулд хийх ёстой ажлуудынхаа жагсаалтыг гаргах бөгөөд хамгийн чухал, яаралтай ажлуудаа жагсаалтынхаа хамгийн дээр нь жагсааж бичнэ. Жагсаалтын дагуу ажлуудаа гүйцээх ба гэнэтийн ажил зэрэт мөн бага хэмжээний цаг үлдээх нь чухал шүү.
Ажлуудаа ач холбогдлоор нь эрэмбэл. Цаг хугацаа их шаардах хэдий ч чухал бус буюу өдөр тутмын ажлууд таны өдрийг авч одох нь бий. Тиймээс өөрт хамгийн ач холбогдолтой ажлуудаа эхэлж хийх хэрэгтэй.
Ач холбогдолгүй ажлуудыг сүүлд хийх. Гол нь тавьсан зорилго түүнд хуваарилсан цаг хугацааг сайтар анхаарах хэрэгтэй. Тиймээс нэмэлт ажлууд буюу ач холбогдол багатай ажлуудаа түр ааш нь тавиарай.
Stephen Covey (1989) ажлуудаа ач холбогдлоор нь жагсаах доорх хүснэгтийг санал болгожээ.

Яаралтай байдал
Маш их
Бага
Ач холбогдол
Маш их
I
II
Бага
III
IV


Зорилгуудаа энэ хүснэгтийн 4 шатлалд ангилах нь таны цаг болон хүч хөдөлмөрийг хэмнэнэ. I дэх нүдэнд маш яаралтай бөгөөд чухал ач холбогдолтой ажлуудаа тавих бол II дах нүдэнд яаралтай биш боловч чухал ажлуудаа харин III дах нүдэнд яаралтай боловч ач холбогдол багатай, хамгийн сүүлд ач холбогдол багатай мөн тийм ч яаралтай биш ажлуудаа төлөвлөөрөй.

Яаралтай болон яаралтай биш ангилалд ажлуудаа хуваах нь хялбар байж болох ч ач холбогдлоор нь ангилахад танд бэрхшээлтэй байж болох юм. Ийм тохиолдолд Alan Lakein (1989)-ий санал болгосон “A,” “B,” or “C” загварыг ашиглаарай. Хамгийн их ач холбогдолтойгоос хамгийн бага ач холбогдолтой руу явна гэсэн үг.

Шилжүүлэх. Зарим ажлуудыг та заавал өөрөө хийх шаардлагагүй байдаг. Өөр нэгнээр хийлгэж болох бол тухайн хүнд тэр ажлаа даатган үлдээх нь таны цагийг хэмнэнэ.
Ажлаа чанартай гүйцэтгэхэд цагаа зарцуул. Алдаа бага гаргахад анхаарснаар алдаагаа засах цагуудыг хэмнэнэ гэсэн үг.
Томоохон, цаг хугацаа их зарцуулах ажлуудыг жижиг хэсгүүдэд хуваа. Нэг дор бүгдийг хийхэд төвөгтэй, хэцүү байгаа бол өдөр өдөрт бага хугацаанд хийхээр хэсэгчлэн төлөвлөж болно.
10 минут.  Хэцүү ажлууддаа өдөрт ядаж 10 минутыг зарцуул. Нэгэнт тухайн ажлыг хийж эхэлсэн тул дуусгах нь гарцаагүй.
Өдөр тутам хийж буй ажлууд болон түүнд хэдий хэмжээний цаг зарцуулж байгаагаа хэмж. Ингэснээр дэмий зүйлд үрж буй цагаа багасгана.
Саад болох зүйлсийг аль болох хязгаарла. Анхаарал шаардсан, чухал ажлуудынхаа үеэр өөрт саад болж болох утас, и-мэйл гэх мэт бүх зүйлсийг унтраагаарай.
Нойр сайн авч, биеийнхээ эрүүл мэндэд анхаарч, дасгал хийж байх  Эрүүл амьдралын хэв маяг таны анхаарал төвлөрөлтийг дэмжих ба ингэснээр  их ажлыг бага цагт амжуулна
Шаардлагатай үедээ амсхий. Хэтэрхий их стресс, дарамт нь таны ажлын бүтээмжийг улам ч бууруулна. Тиймээс зарим үед хэсэг хугацаанд алхах, хөнгөн амрах зэргээр өөрийгөө сэргээх хэрэгтэй.
 
Хэт төлөвлөлтөөс зайлсхийгээрэй.
Дээрх зөвлөгөөтөй харишилдаж буй мэт сонсогдож болох ч бүхнийг урьдчилан төлөвлөх, түүний дагуу яс явна гэдэг боломжгүй. Ажлаа төлөвлөж, ач холбогдлоор нь жагсаан эхлүүлэх нь таны ажлыг хөнгөвчилж, цагийг хэмнэх ёстой болохоос илүү дарамт авчирч, асуудал нэмэх ёсгүй юм.

                                                                     Танд амжилт хүсье!

No comments:

Post a Comment